Oricât de tare m-am împotrivit, mi-a venit și mie rândul să fac pe Facebook celebrul concurs cu Like & Share. Bine, e împropriu spus ”l-am făcut”, că eu doar l-am administrat, de făcut l-a făcut clientul care știe el mai bine, ocazie cu care am trăit fenomenul din interior, am văzut cu ochii mei lucruri pe care înainte doar le intuiam sau le auzisem de la alții. Urmează un articol lung, care sper să ajungă la toți marketerii de la client.

Despre concursomanii de Facebook

Există în țara asta persoane fără ocupație, șomeri și pensionari, care toată ziua stau pe Facebook și participă la toate concursurile cu Like & Share. Mă repet, la absolut toate. Am fost atât de masochist încât am intrat și am scrolat adânc prin timeline-urile tuturor celor înscriși la concurs. Au fost peste 1000 de persoane, din care maximum 100 au fost oameni normali, restul concursomani cu conturi multiple.

Timeline-ul concursomanului conține exclusiv concursuri. 10, 20, 30 de share-uri în fiecare zi, la aceleași concursuri. Concursomanul nu share-uiește o părere, o idee, o poză sau un articol de pe vreun blog sau site de știri. Doar concursuri cu Like & Share.

Concursomani cu conturi multiple

După ce a muncit 10 minute să dea share tuturor concursurilor de care a aflat, concursomanul îi mai rămân 10 ore de frecat menta, așa că intră pe celelalte 10 sau 50 de conturi să dea share acelorași concursuri.

Concursomanii fără imaginație au aproximativ aceleași nume de profil și aproximativ aceleași poze. Pe Maria Alina o mai găsești pe Facebook ca Maria Ali, Maria Aly, Mary Alina, Mary Aly și tot așa, ai prins ideea.

Concursomanii cu imaginație au nume năstrușnice și poze cu peisaje sau personaje de filme și desene animate, dar tot îți dai seama că au conturi multiple, pentru că sunt extrem de disciplinați în ”munca” lor de Like & Share. Care-i probabilitatea ca două persoane distincte să dea share la aceleași concursuri, în aceeași ordine și aproximativ la aceleași intervale orare? Zero! Acum calculează probabilitatea pentru 10 persoane.

Concursomanii sunt nocivi

În primul rând, concursomanul nu-i aduce nimic brandului. Acel amărât de share nu valorează nimic. Concursomanul nu are prieteni reali oameni normali; dacă a avut cândva, i-au dat unfriend demult. Singurii lui prieteni pe Facebook sunt, de fapt, celelalte conturi ale sale, deci valoarea acelui share este zero.

Concursomanul nu va deveni fan al brandului și nu-l va cumpăra. Va folosi sau va vinde produsul câștigat, și cam atât. Remember, concursomanul stă toată ziua în fața calculatorului, sursele sale de venit sunt ajutorul social și ce-i trimit rudele de afară.

Apoi, concursomanii strică feng-shui-ul paginii. Gândește-te că ai fani reali, care interacționează cu brandul și care ar cam vrea să câștige și ei ceva, dacă premiul e sexy, dar pur și simplu nu au loc de concursomani.

După ce s-a terminat concursul, concursomanii dispar de pe pagina ta. Sunt precum termitele, au dat like, au dat share, l-au înebunit de cap pe administratorul paginii, apoi pleacă să devoreze următoarea pagină și următorul concurs.

Îl freacă rău de tot la melodie pe administrator. Nici nu s-a încheiat concursul și ei întreabă când vor fi anunțati câștigătorii.  Deși concursul s-a încheiat duminică și tu ai spus că anunți câștigătorii miercuri, luni și marți te vor bombarda cu întrebări, iar miercuri la 8 dimineața vor începe să te acuze că ești mincinos și că acel concurs e țeapă. Și nu-i vorba de 2-3 concursomani, ci de toți. Iar după ce anunți câștigătorii vor începe să se certe între ei și să se acuze reciproc de concursomanism și că au conturi multiple. Da, ăla cu 20 de conturi va arăta cu degetul spre cel cu doar 10 conturi. ”E concursoman, îl știu eu, are 10 conturi, d-aia a câștigat un premiu”.

Cum scapi de concursomani

Așa cum cea mai bună metodă contraceptivă este abstinența, cea mai bună metodă de a scăpa de concursomani este să nu faci concursuri. Gândește-te serios care este motivul pentru care faci concursul.

Vrei să crești numărul de fani ai paginii? Vei strânge doar concursomani, iar valoarea lor este zero, ți-am mai zis. Dacă ai conținut bun și util, fanii vor veni singuri, iar dacă pagina e mică și la început, fă o campanie cu 2-3 bloggeri.

Vrei să răsplătești fanii pe care deja îi ai? Foarte frumos din partea ta, fă concursul, dar lasă-l doar o zi și nu-i da boost. În felul acesta vor afla de concurs doar fanii care interacționează relativ constant cu pagina ta.

Vrei să colectezi adrese de email și numere de telefon? Ok, fă concursul într-o aplicație de Facebook sau într-un landing page la tine pe site. Un concursoman, chiar dacă are 20 de conturi, numere de telefon n-are cum să aibă mai mult de trei. Tragerea la sorți o faci din numerele de telefon, nu din conturile de Facebook 🙂