De fiecare dată când un specialist în politici monetare, triangulație  și neurochirurgie zice că o reclamă este proastă, neuronii mei vor să-și dea foc la sinapse și să se arunce de la mansardă. Poți să spui despre o reclamă că nu-ți place, pentru că asta ține de gusturile fiecăruia. Dar nu poți să spui că o reclamă este proastă, și asta din două motive:

1 Nu știi care a fost brief-ul. Omul de la client, brand manager-ul, dă agenției un brief, lung de 5,7,10 pagini, cu niște cerințe. Omul de la client service (și de la strategie, dacă există așa ceva în agenție), rescriu brief-ul de la client într-un brief pentru departamentul de creație, brief care-i mai scurt decât cel de la client și care ar trebui să inspire. Ideea e că propunerile creației trebuie să răspundă cerințelor brief-ului. Degeaba creația propune o campanie de imagine cu idee și execuție de Cannes, dacă clientul a cerut o promoție. Dacă nu respecți brief-ul, ideea nu trece. Dar doar clientul și agenția știu ce cerea brief-ul, așa că tu nu poți spune despre reclama rezultată că-i proastă, pentru că tu nu știi ce cerea brief-ul.

2 Nu știi care au fost rezultatele. Orice reclamă are niște obiective. De exemplu, cu promoția asta vrem să vindem în 3 luni 1 milion de PET-uri de suc. Reclama Pepsi Ori suntem la promoție, ori nu mai suntem, mie nu-mi place. Dar n-am să spun niciodată despre ea că-i proastă, pentru că nu știu care au fost rezultatele. Dacă obiectivul ei era să vândă în 3 luni 1 milion de PET-uri Pepsi și ea a vândut 1,4 milioane, atunci reclama nu-i deloc proastă, din contră.

So, poți să spui despre o reclamă că nu-ți place sau că este urâtă, tot așa cum poți zice despre o mașină că-i urâtă. Dar nu poți spune despre o reclamă că-i proastă, tot așa cum nu poți spune despre o mașină pe care n-ai condus-o niciodată, că-i proastă.

În altă ordine de idei, dacă lucrezi în domeniul marketingului digital, nu uita de Digital Marketing Forum. 27-28 februarie